Construction
Junior-Mitglied
Beiträge: 13
|
Erstellt: 12.08.20, 09:43 Betreff: طراحی سازه های فولادی
drucken
weiterempfehlen
|
|
|
طراحی سازه های فولادی طراحی و محاسبات سازه تحلیل و طراحی سازه های فولادی طراحی سازه های فولادی با توجه به انتخاب نوع مقطع، روش ساخت، روش بهرهبرداری و محل ساخت ساختمان، خصوصیات و ویژگیهای متنوعی برای ساخت اسکلت باربر یک ساختمان به وجود میآورد. مزیتهای هر سیستم سازهای و مصالح موردنیاز آن سیستم
را در صورتی میتوان به کاربرد که خصوصیات و ویژگیهای آن مصالح و دستگاهها در مرحله طراحی بهحساب آورده شود و طراح باید در مورد هر یک از مصالح بهدرستی قضاوت کند. این موضوع بهویژه در ساختمانهایی که اسکلت فولادی دارند ضروری است.
سازه فولادی سازههای قاببندی شده میباشند. نقش قاب در ساختمان پایداری کل سازه و انتقال بارهای مرده، بار زنده، زلزله و بار برف از سازه به پی هست. در محاسبات و تحلیل و طراحی سازههای فولادی و همچنین ستون گذاری آن معیارهایی چون نوع مقطع،
روش قرارگیری و آرایش مقطع، فواصل تکیهگاهی، نوع مهاربندی، نوع سیستم صلب کننده سازه و محل قرارگیری آن تأثیرگذار میباشند. شایان ذکر است که در تحلیل و طراحی سازه های فولادی هر عضوی که از مقطع فولادی باشد توسط نرمافزارهایی پیشرفته
طراحی میشود. نرم افزار های مثل ایتبس، سپ و سیف. که برای یادگیری و آموزش ایتبس برای طراحی سازه لازم است تا وقت صرف شود.
این اعضا شامل تیرها, ستونها, مهاربندها, سقف کامپوزیت ساده و عرشه فولادی و حتی دیوارهای برشی فولادی میشود. منظور از طرح یک سازه تعیین پیکربندی، ابعاد و مشخصات قطعات آن میباشد.
سازههای فولادی به دستههای مختلفی تقسیم میشوند قیمت طراحی سازه ساختمان _سازههای قاببندی با نورد گرم: به مقاطعی که در کارخانههای ذوب و ساخت آهن ساخته میشود. _سازههای قاببندی شده با نورد سرد یا LSF: مقاطعی که در خارج از کارخانههای عمرانی و توسط ابزارهای مختلف به هم اتصال داده میشود؛ این مقاطع بیشتر در ساختمانهای ویلایی خارج شهر کاربرد دارند. _سازههای پوستهای مثل مخازن نگهداری مایعات و یا گازها. _سازههای معلق که بیشتر در کارها و طرحهای پارامتریک معماری استفاده میشود. در تحلیل و طراحی سازه های فولادی هر عضوی که از مقطع فولادی باشد توسط نرمافزارهایی پیشرفته طراحی میشود. این اعضا شامل تیرها, ستونها, مهاربندها, سقف کامپوزیت ساده و عرشه فولادی و حتی دیوارهای برشی فولادی میشود. منظور از طرح یک
سازه تعیین پیکربندی، ابعاد و مشخصات قطعات آن میباشد بهنحویکه ایمنی، عملکرد خوب و پایایی تأمین گردد. در همین راستا تحلیل و طراحی سازههای فولادی با سه روش زیر صورت میگیرد. _ روش طراحی تنش مجاز (ASD) یا الاستیک _ روش طراحی مقاومت نهایی یا پلاستیک _روش طراحی حالات حدی (LSD)
روش طراحی تنش مجاز (ASD) یا الاستیک روش تنش مجاز (ASD) دیرینهترین روش تحلیل و طراحی سازه های فولادی بشمار میرود. در این روش طراحی سازه های فولادی، اثرات کاهش احتمالی مقاومت اعضا و نیز افزایش احتمالی بارها تنها به کمک یک ضریب (بنام ضریب اطمینان و فقط در یک مرحله
منظور میشود. درروش تنش مجاز عناصر سازه باید طوری طراحی شوند که تحت اثر بارهای مفروض بهرهبرداری تنشهای محاسباتی در آنها از مقادیر مجاز تجاوز نکند. با افزایش کیفیت مصالح و ارتقاء سطح کیفی اجرا، روش پلاستیک یا مقاومت نهایی LRFD بهعنوان یک روش علمیتر و اقتصادیتر در بعضی از کشورها جایگزین روش ASD یا الاستیک گردید. (ضریب اطمینان>1)/(تنش خرابی یا تنش تسلیم)= تنش مجاز مشاوره جهت ساخت و ساز ضریب اطمینان در رابطه بالا بزرگتر از یک میباشد؛ برای ستونها این ضریب عددی میان 1.92 الی 1.97 و برای تیرها، اگر مقطع تیر فشرده باشد برابر با 1.5 و برای مقاطع غیر فشرده 1.67 است. بنابراین در این روش تحلیل و طراحی سازههای فولادی تنها
در اثر وارد شدن تنشی بیشتر از تنش مجاز و مرغوب نبودن کیفیت مصالح مصرفی خراب میشوند. در این روش به اعضاء سازهها اجازه داده میشود براثر بار وارده ناشی از بارگذاری از حد الاستیک خود خارج و به حد پلاستیک یا خمیری خود برسند و همین موضوع
باعث افزایش مقاومت اعضاء و کاهش هزینه ساخت و اقتصادیتر شدن سازه میگردد. این روش به دلیل نیاز به رعایت استانداردهای مصالح و افزایش کیفیت اجرا در بیشتر کشورها ازجمله ایران مورداستفاده قرارگرفته است.
روش طراحی مقاومت نهایی یا پلاستیک در تحلیل و طراحی سازه های فولادی با روش LRFD ایمنی در دو مرحله، افزایش بار به کمک ضرایب بار و تقلیل مقاومت به کمک ضرایب کاهش مقاومت در نظر گرفته میشود. درروش ضرایب بار و مقاومت طراحی عناصر سازه چنان صورت میگیرد که مقاومت
نهایی طرح یا حداکثر ظرفیت باربری عضو در هر مقطع بزرگتر یا مساوی با تلاشهای موجود در آن مقطع تحت اثر بارهای ضریب دار وارد برسازه باشد. از منظر ضوابط طراحی و نوع تحلیل سازه هر دو روش از سادگی یا پیچیدگی یکسانی برخوردار هستند. در
ساختمانهای متعارف، چنانچه ترکیبات بارگذاری ثقلی حاکم بر طراحی اعضا باشند، هم در آئیننامه AISC و هم در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان برای آن اعضا روش LRFD حدوداً 10 تا 15 درصد سبکتر محاسبه میشود. قیمت طراحی سازه بتنی ولی اگر ترکیبات بارگذاری زلزله حاکم بر طراحی اعضا باشند و سهم نیروی زلزله در آن ترکیبات بارگذاری بسیار چشمگیر باشد (مثلاً E/D˃10)، در آئیننامه AISC برای آن اعضا روش LRFD حدوداً 20 درصد سنگینتر و در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان
برای آن اعضا روش LRFD حدوداً 5 درصد سنگینتر محاسبه میشود. مقایسه نتایج طراحی بر اساس AISC و مبحث دهم مقررات ملی ساختمان نشان میدهد که ترکیبات بارگذاری مندرج در مبحث دهم تفاوتهای آشکاری با ترکیبات بارگذاری موردنظر آئیننامه
AISC دارد. با بهکارگیری این دو روش تحلیل و طراحی و مقایسه نتایج طراحی حاصل از آنها، میتوان از نتایج طراحی هریک که منجر به سازهای سبکتر میشود، بهره گرفت.
روش طراحی حالات حدی (LSD) درروش حالت حدی LSD تحلیل و طراحی سازه های فولادی بدین گونه میباشد: قسمتی از ضریب اطمینان دربارها و قسمتی از ضرایب اطمینان در مقاومتها اثر داده میشوند؛ یعنی همبارها بزرگ میشوند و هم مقاومتها کاهش داده میشود. توضیح اینکه عدم
اطمینانی که در طراحی وجود دارد هم ناشی از بارها و هم ناشی از مقاومتهاست؛ بنابراین بهتر است هر دو عدم اطمینان بهصورت جداگانه در نظر گرفته شود. در این روش میتوان با آگاهی بیشتر نسبت به ضرایب اطمینان تصمیم گرفت. در این روش بهجای استفاده
از یک ضریب اطمینان شکسته شده که ضرایب جزئی اطمینان (Partical Safty factor) نامیده میشوند استفاده میشود.
سختی در طراحی سازه های فولادی هزینه طراحی سازه فولادی میزان تحمل فولاد ساختمانی در برابر تغییر شکل غیر الاستیک است. روشهای استاندارد آزمایش و تعاریف برگرفته آزمایش مکانیکی قطعات فولادی (05-A370) سه آزمایش مختلف را برای ارزیابی سختی فولاد مشخص میکند: برینل، راکول و پرتابل. هرکدام از
این آزمایشها میتوانند برای برآورد سختی فولاد ساختمانی استفاده شوند. سختی فولاد نهتنها برای آزمایش یکنواختی محصولات مختلف، بلکه برای ارزیابی مقاومت کششی فولاد نیز استفاده میشود.
|
|